Skip to content
februari 16, 2011 / EDW

De wetenschap achter je make-up: isopropyl palmitate

Voor ik me overgaf aan mijn passie voor kapsels en make-up, bracht ik mijn dagen door met statistiek, grafieken, ErlenMeyers, DNA en massa’s vermenigvuldigende bacteriën. En hoewel mijn werkveld heel erg verschoven is, heb ik toch nog steeds een grote interesse voor de wetenschappelijke kant van al die verzorgings- en schoonheidsproducten. Vandaar dat ik vanaf nu wekelijks een ingrediënt zal bespreken dat vaak voorkomt in je shampoo, oogschaduw of deodorant.

In reclames worden we rond de oren geslaan met fancy formules en ingrediënten, maar er wordt zelden of nooit uitgelegd wat die nu eigenlijk doen én of ze mogelijke neveneffecten hebben. Etoile probeert een tipje van de sluier te lichten!

De eerste in de rij is isopropyl palmitate (IPP)* en die ziet er als volgt uit:

File:Isopropyl palmitate.png

IPP wordt meestal uit palmolie gehaald. De stof zorgt ervoor dat je huid glad en glanzend wordt, vandaar dat het vaak in hydraterende crèmes gebruikt wordt. Ook in sommige lipgloss, foundations en concealers komt het voor.  IPP laat een klein laagje achter op je huid en dringt er in door.

IPP is veilig voor gebruik in cosmetica. Een mogelijk neveneffect is wel dat het je poriën kan verstoppen. Als je last hebt van acné of andere huidproblemen, kan het dus een goed idee zijn om je producten eens onder de loep te nemen en de aanwezigheid van (onder andere) IPP te checken.

*Ik gebruik de Engelse benaming omdat die ook het meest gebruikt worden op de verpakking van je producten.

Geef een reactie

